onsdag 16. november 2011

Fra Tara Smak

En oppskrift fra saken om
og med
RØTTER


Foto Trine Thorsen

står på trykk i Tara Smak


oppskrifter og styling er av meg.




SMÅ TIMIAN OG GULEROT BRØD

20 brød



50 g smør

50 g gjær

2,5 dl melk

2,5 dl vann

3 ss lys sirup el. honning

1 ss salt

2 ss fersk hakket timian

3,5 dl revet gulerot

5 dl grovbakst mel

8-9 dl hvetemel


1 egg til pensling

2 ss hakket timian

hav salt





Smelt smør, bland i melk og vann til fingervarmt. Gjæren smuldres i og rør til den er løst opp. Hell over i en bakebolle og tilsett så revet gulerot, sirup, salt, hakket timian, grovbakst mel og til sist hvetemelet. Start med 8 dl hvetemel og arbeid deigen godt. Se hvor mye mere mel deigen evnt. tar til seg/ trenger.

La den heve i 45 min.



Ta deigen ut, og kna den. Del den opp til 20 små brød. Legges på en bakeplate dekket med bakepapir. La heve i 20 min under et klede. Pensle med sammen pisket egg. Strø over enten havsalt eller hakket timian. Stekes ved 250 grader i ca 12 min.



TIPS

Disse små brødene er supre som matpakke brød. De er også fine å fryse ned.




Dagene flyr avsted.

I dag har det vært jobb og masse klem´er.

Venninne salg

og hjem

til enkel middag og TV.


Ønsker alle der ute

en

god kveld

Alex


4 kommentarer:

  1. De så kjempe gode ut, får prøve meg på de i helgen. Trengte litt mat inspirasjon=) Nina

    SvarSlett
  2. Ja de så snaskens ut som Lars Monsen sier;) I disse LCHF tider er det godt å være helt gal og lage rundstykker, så de skal jeg også lage til helgen kanskje:) Tusen takk for oppskrift

    Klem
    Kjersti

    SvarSlett
  3. Å, dei ser gode ut! Denne oppskrifta må prøvast!

    Fortsatt god torsdag...

    SvarSlett
  4. Nam! Desse såg kjempegode ut :)
    Må prøves :)

    SvarSlett